Vanek Bálint, Ph.D.
Bemutatkozás
A kutatási területem a repülőgépek biztonságának növelése mind utasszállító repülőgépek, mind pilóta nélküli légijárművek (UAV) esetén. A kutatásaim között kiemelt szerepet kap a hibadiagnosztikán és hibadetektáláson alapuló átkonfiguráló irányítás, főleg a lineáris változó paraméterű (LPV) modellezési formalizmust felhasználva. Szintén foglalkozom a UAV-k közös légtérbe való integrációjával, melyhez egy "látni és elkerülni" rendszer kutatásával foglalkoztam az ONR finanszírozásában. Koordinátorként irányítottam a FLEXOP H2020-as pályázati konzorciumot, valamint a 2023-ban lezárt FLiPASED H2020 pályázatot, mely a jövő repülőgép építési kihívásait hivatott kutatni az aero-szervo-elasztikus viselkedés modellezése és aktív irányítása által, akár a flatter hatás kiküszöbölésével. Jelenleg is vezetem a hidrogén meghajtású távérzékelési platform kutatásával foglalkozó TKP-V projektet. Részt veszek az ARNL (Autonóm Rendszerek Nemzeti Laboratórium) munkájában, a légi és földi autonóm járművek kooperatív irányításának kutatásában.
Beosztások
- Igazgatóhelyettes, 2023- (SZTAKI)
- Tudományos főmunkatárs, Repülésirányítási és Navigációs Kutatócsoport vezetője, 2009- (SZTAKI)
- Tudományos kutató 2008-2009 (Honeywell Aerospace Advanced Technology)
Végzettség
- PhD, University of Minnesota (2008), témavezető: Gary Balas.
- Msc, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (2003), témavezető: Bokor József.
Kutatási területek
- Repülőgép szabályozási rendszerek
- Hibadiagnosztika
- Pilóta nélküli légijárművek
- Inerciális és Műholdas navigáció
Tagságok, megbízatások
- IEEE CSS tag
- IFAC TC 7.5 (Intelligens Autonóm Járművek) bizottsági tag
- Szerkesztő bizottsági tag: American Control Conference, 2014 (Portland)
- Szervező bizottság vezetője: 9th Workshop on Advanced Control and Diagnosis, 2011 (Budapest)
Oktatási tevékenység
- Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Válogatott projektek
- ADDSAFE (EU FP7) (2009-2012)
- Repülőgép szárnyfelületeit mozgató aktuátorok hibadiagnosztikája. Az eredményeket az Airbus repülőgép gyár hardveres tesztek során tesztelte
- ACTUATION 2015 (EU FP7) (2010-2014)
- Moduláris, elektromechanikus aktuátorok kifejlesztése a jövő repülőgépei számára. A SZTAKI feladata a model alapú szabályozási és hibadiagnosztikai módszerek kidolgozása az 52 tagú konzorciumban, ahol minden jelentős repülőgép beszállító képviselteti magát.
- RECONFIGURE (EU FP7) (2013-2015)
- Rekonfigurálható szabályozási algoritmusok kidolgozása és ipari elterjedésének elősegitése az Airbus repülőgépgyár kihívásait figyelembe véve.
- Sense and Avoid (ONR Global) (2011-2014)
- Kamera alapú ütközés előrejelző rendszer kidolgozása kis méretű pilóta nélküli légijárművek számára.
- FLEXOP (H2020) (2015-2018)
Aktív aeroszervoelasztikus viselkedések irányítása.
- VISION (H2020) (2016-2018)
Kamera alapú leszállító rendszerek a polgári utasszállító repülőgépek biztonságának növelésére.