FLEXOP
Támogató
Projektadatok
Vezető részleg
Az európai repülőgépipar tíz jelentős képviselője az MTA SZTAKI vezetésével, egy konzorciumban kutatja azokat a közös kihívásokat, melyek a repülés gazdaságosabbá tételét hivatottak biztosítani. A FLEXOP konzorcium tagja a legnagyobb európai repülőgépgyártó Airbus-on kívül a Német Űrkutatási Központ, több nagy múltú európai egyetem (Bristol, München, Delft, Aachen), valamint a repülőipar fontosabb beszállító cégei (az osztrák FACC és a görög INASCO). Az Európai Unió H2020-as keretprogramja által finanszírozott, három és fél évig tartó projektben nem csak a repülőgép szárnyak rugalmas viselkedésén és az ezt kezelni képes fedélzeti szabályozó rendszeren dolgoznak, hanem az eredményeket a levegőben is kipróbálják egy kísérleti, pilóta nélküli, légi jármű platformon. A partnerek szoros együttműködésével két év alatt megalkotott, cserélhető szárnyú prototípust a kritikus viselkedés tanulmányozása során, repülés közben, irányítottan össze is törik. Az ezen tesztek tanulságai alapján tervezett, aerodinamikailag optimalizált szárnyak pedig alapul szolgálnak az utasszállító gépek következő generációjának kifejlesztésekor. További angol nyelvű információ található itt a projektről. A projekt friss eredményeiről itt olvashatunk.
Résztvevők
Airbus Németország | Willy-Messerschmitt utca, Ottobrunn, 85521, Németország | |
Airbus Nagy Britannia | Wellington House, 125 Strand, London WC2R OAP, Nagy Britannia | |
Német Űrkutatási Központ | Linder Hoehe, KOELN, 51147, Németország | |
Bristoli Egyetem | Tyndall Avenue Senate House, Bristol, Bs8 1th, Nagy Britannia | |
Müncheni Műszaki Egyetem | Arcisstrasse 21, München, 80333, Németország | |
Delfti Műszaki Egyetem | Stevinweg 1, Delft, 2628 Cn, Hollandia | |
RWTH Aacheni Főiskola | Templergraben 55, 52056 Aachen, Németország | |
FACC | Fischerstrasse, Ried Im Innkreis, 4910, Ausztria | |
INASCO | Napoleontos Zerva utca 18, Glyfada Athina, 16675, Görögország |
Projekt céljai
A FLEXOP projekt új, multidiszciplináris, repülőgép tervezési lehetőségeket fejleszt Európa számára, hogy az fenntarthassa a versenyelőnyét a feltörekvő piacokkal szemben a repülőgépek fejlesztési költségeinek területén.
Projekt várható eredményei
- Közös eszközkészletének kialakítása a repülőgép tervezésben résztvevő tudományágak multidiszciplináris együttműködésére, hogy a meglévő repülőgép koncepciókat hatékonyabban lehessen adaptálni a repülőgépek modellfrissitésére;
- A következő generációs polgári légi forgalmi repülőgépek fejlesztési és tanúsítási költségeinek 50 százalékos csökkentése;
- A szárny formájának és terhelésének monitorozása a fedélzeti rendszerekbe szervesen integráltan, a fenntarthatóság és teljesítmény növekedés érdekében;
- Az üzemanyagfogyasztás 7 százalékos csökkentése vagy a hasznos teher 20 százalékos növelése a kiindulási repülőgép típushoz képest.