Ugrás a tartalomra

Vanek Bálint, Ph.D.

szervezetfejlesztési igazgatóhelyettes
E-mail
@email
Telefon
+36 1 279 6113
Cím
1111 Budapest, Kende u. 13-17.
Szobaszám
K 218
P-FLEX aero-szervo-elasztikus demonstrátor repülőgép a DLR Cochstedt repterén (fotó: DLR)
P-FLEX aero-szervo-elasztikus demonstrátor repülőgép a DLR Cochstedt repterén (fotó: DLR)

Bemutatkozás

A kutatási területem a repülőgépek biztonságának növelése mind utasszállító repülőgépek, mind pilóta nélküli légijárművek (UAV) esetén. A kutatásaim között kiemelt szerepet kap a hibadiagnosztikán és hibadetektáláson alapuló átkonfiguráló irányítás, főleg a lineáris változó paraméterű (LPV) modellezési formalizmust felhasználva. Szintén foglalkozom a UAV-k közös légtérbe való integrációjával, melyhez egy "látni és elkerülni" rendszer kutatásával foglalkoztam az ONR finanszírozásában. Koordinátorként irányítottam a FLEXOP H2020-as pályázati konzorciumot, valamint a 2023-ban lezárt FLiPASED H2020 pályázatot, mely a jövő repülőgép építési kihívásait hivatott kutatni az aero-szervo-elasztikus viselkedés modellezése és aktív irányítása által, akár a flatter hatás kiküszöbölésével. Jelenleg is vezetem a hidrogén meghajtású távérzékelési platform kutatásával foglalkozó TKP-V projektet. Részt veszek az ARNL (Autonóm Rendszerek Nemzeti Laboratórium) munkájában, a légi és földi autonóm járművek kooperatív irányításának kutatásában.

Beosztások

  • Igazgatóhelyettes, 2023- (SZTAKI)
  • Tudományos főmunkatárs, Repülésirányítási és Navigációs Kutatócsoport vezetője, 2009- (SZTAKI)
  • Tudományos kutató 2008-2009 (Honeywell Aerospace Advanced Technology)

Végzettség

  • PhD, University of Minnesota (2008), témavezető: Gary Balas.
  • Msc, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (2003), témavezető: Bokor József.

Kutatási területek

Tagságok, megbízatások

  • IEEE CSS tag
  • IFAC TC 7.3 (Repülés és űrkutatás), 7.5 (Intelligens Autonóm Járművek) bizottsági tag
  • Szerkesztő bizottsági tag: American Control Conference, 2014, IFAC World Congress, 2014, IFAC Automatic Control in Aerospace Conference 2016, IFAC World Congress 2020
  • Szervező bizottság vezetője: 9th Workshop on Advanced Control and Diagnosis, 2011 (Budapest)
  • Magyar Arany Érdemkereszt (2021)

Oktatási tevékenység

Válogatott projektek

  • ADDSAFE (EU FP7) (2009-2012)
    • Repülőgép szárnyfelületeit mozgató aktuátorok hibadiagnosztikája. Az eredményeket az Airbus repülőgép gyár hardveres tesztek során tesztelte
  • ACTUATION 2015 (EU FP7) (2010-2014)
    • Moduláris, elektromechanikus aktuátorok kifejlesztése a jövő repülőgépei számára. A SZTAKI feladata a model alapú szabályozási és hibadiagnosztikai módszerek kidolgozása az 52 tagú konzorciumban, ahol minden jelentős repülőgép beszállító képviselteti magát.
  • RECONFIGURE (EU FP7) (2013-2015)
    • Rekonfigurálható szabályozási algoritmusok kidolgozása és ipari elterjedésének elősegitése az Airbus repülőgépgyár kihívásait figyelembe véve.
  • Sense and Avoid (ONR Global) (2011-2014)
    • Kamera alapú ütközés előrejelző rendszer kidolgozása kis méretű pilóta nélküli légijárművek számára.
  • FLEXOP (H2020) (2015-2018)

Aktív aeroszervoelasztikus viselkedések irányítása.

  • VISION (H2020) (2016-2018)

Kamera alapú leszállító rendszerek a polgári utasszállító repülőgépek biztonságának növelésére.

Publikációs adatbázisok

Hobbi

Kiemelt publikációk

Összes publikáció