Negyedórára a megoldástól a HUN-REN SZTAKI kutatóival
Megközelíthető város megvalósítása a MaaS integráción keresztül” néven nyert pályázati támogatást az a nyolctagú konzorcium, melynek a HUN-REN SZTAKI kutatói is tagjai. A száz százalékban vissza nem térítendő, 57.241.680 Ft értékű támogatást a kutatáshoz a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alap biztosítja. A 2024-1.2.1-HE_PARTNERSÉG-2024-00004 azonosító számú, csaknem 3 éves projekt keretein belül zajló kutatások célja, hogy a már meglévő, és sikeresen működő 15 perces városi modelleket megvizsgálva környezetkímélő és közlekedők szempontjából praktikus – és javarészt digitális - megoldási javaslatokat dolgozzanak ki a külvárosi jellemzőkkel bíró városrészekben.
A 15 perces városok modellben alapvetően olyan városrészeket képzelnek el, ahol minden fontos dolog – munkahely, iskola, üzletek, szórakozás – 15 percen belül elérhető gyalog vagy biciklivel. A FORTHCOMING projekt végső célja, hogy a modern városi életet kényelmesebbé, élhetőbbé és környezetbarátabbá tegye. Ehhez a projekt a külvárosokat célozza meg, és a már bevált városközponti megoldások tapasztalatait felhasználva hoz létre új módszereket. Az igazi cél, hogy a városok ne csak praktikusak, hanem zöldek, nyitottak és befogadók legyenek, mindezt a digitális technológia segítségével.
A projekt különféle digitális eszközöket használ, mint például az ICT, a MaaS és a LaaS. Az ICT (információs és kommunikációs technológia) olyan, mint egy láthatatlan hálózat, amely összekapcsolja az embereket és szolgáltatásokat. A MaaS (Mobilitás Szolgáltatásként) olyan, mint egy többfunkciós közlekedési bérlet, amely minden közlekedési módot feltüntet, és a közlekedő számára elérhetővé tesz egy útvonal kiszámítása, ajánlása során, míg a LaaS (Logisztika Szolgáltatásként) abban segít, hogy az áruk és szolgáltatások könnyebben jussanak el az emberekhez. „A cél az, hogy ezen digitális eszközök összehangolásával megoldjuk a külvárosokra jellemző problémákat: az utazás kezdő és végpontja közt fellépő nagyobb távolságokat, a külvárosi területre jellemző alacsony népsűrűség figyelembevételével, vagy éppen a sokféle életmódból adódó lakói igények összehangolásával (másképp és máshol közlekedik egy nyugdíjas, vagy egy kisiskolás például)” – mondta el a projekt hazai vezetője, Esztergár-Kiss Domokos, a HUN-REN SZTAKI tudományos tanácsadó munkatársa.
A projekten dolgozó kutatók összegyűjtik a sikeres példákat, és azok alapján kidolgoznak egy útmutatót, hogyan lehet a már bevált digitális módszereket a külvárosok igényeire szabni. A módszerek hatékonyságát folyamatosan mérik, és ebben a lakosok, helyi vezetők és más érintettek véleményére fognak támaszkodni. Az eredmények méréséhez számos mutatót dolgoznak ki, amelyekkel a változásokat nyomon követhetik – például, hogy mennyire lett kényelmesebb a közlekedés, vagy élhetőbb a városi tér. Ehhez rengeteg ötletet gyűjtenek közvetlenül az emberektől, akiket a városi tervezés érint: interjúk, felmérések, és közös tervezési workshopokon dolgoznak majd együtt a „közlekedőkkel”.
A FORTHCOMING projektben változatos esettanulmányokat készítenek, és hat ország példáit vizsgálják: Spanyolország, Magyarország, Olaszország, Németország, Portugália és Törökország vesz részt a kutatásokban. „Az esettanulmányok alacsony és közepes sűrűségű városrészeken valósulnak meg, melyek a Cities Missions partnervárosainak nagyvárosi területeihez (Madrid, Lisszabon, Isztambul), vagy olyan releváns városokhoz tartoznak, amelyek a kutatás szempontjából érdekes helyszínnek számítanak (Hamburg, Debrecen és Torino). Minden esettanulmány magában foglal egy központi városrészt, ahol több 15 perces városi ötlet már megvalósult, illetve egy peremterületet vagy külvárost, ahol ezeket az intézkedéseket ki lehet próbálni” – tette még hozzá a projekt vezetője.
