Sikeresen teszteltek T-Flex rugalmas szárnyú repülőt a SZTAKI kutatói Németországban
Kéthetes tesztet végeztek a SZTAKI kutatói – Vanek Bálint, Balogh Dániel, Luspay Tamás, Nagy Mihály és Tóth Szabolcs – a német a Német Repülési Központ, a Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR) és a Müncheni Műszaki Egyetem, a Technische Universität München (TUM) mérnökeivel közösen. A T-Flex nevű kísérleti, demonstrátor repülőgépet tesztelték.
2022 májusában a FLiPASED H2020 projekt repülési tesztjén reptettük, összetörtük, megjavítottuk és ismét reptettük a demonstrátorunkat, a T-FLEX UAV-t. A tesztek több célt szolgáltak:
- Teszteltük a robotpilóta minden olyan funkcióját, amely a flatter teszteléséhez szükséges lesz. Ez magában foglalja a pálya követését és az hajtómű robotpilóta funkciójának használatát is egészen 56 m/s körüli sebességig, amely több mint 10 százalékkal haladja meg a szabályozás nélküli flatter sebességet.
- Repülési adatokat gyűjtöttünk a merev test mozgás identifikációjához. A legutóbbi repülésünk során 13 manővert injektáltunk be a repülés közben erre a célra.
- A rugalmas mozgásállapotok azonosításához további repülési adatokat gyűjtöttünk, valamint teszteltük azok online monitorozásának módszereit. Úgy gondoljuk, az utolsó repülés utolsó percei (viharos körülmények) minden tekintetben elegendő megzavarást biztosítottak erre a célra.
- Aerodinamikai együtthatók meghatározásán is dolgoztunk, beleértve a féklapok ellenállásának azonosítására szolgáló manővereket.
- Az új pilóták számára is gyakorlati időt biztosítottunk. Nem annyit, mint amennyit szerettünk volna, de mindenképpen hasznos lesz a gyakorlás a további repülési tesztek során.
- A szárnyak feletti légáramlás vizualizálását is elvégeztük cérnaszálakkal és olajfilm kísérletekkel.
- A légsebesség-kalibrációs repülés során végzett manőverek remélhetőleg segítenek számszerűsíteni a légadat rendszerből származó hibákat.
- Az indukált légellenállási kísérletek során, ahol az extra indukált légellenállás érdekében kitérített aerodinamikai felületekkel (flap) repültünk, tolóerőt és további paramétereket rögzítettünk. Amit az adatok utófeldolgozása során fogunk kiértékelni.
Mindezt 8 repülés alatt, azaz körülbelül 140 perc repülési idő alatt értük el.
Külön köszönet illeti Fabian Wiedemannt, a pilótát, aki megjavította a repülőgépet, amikor már mindenki lemondott róla, Julius Bartaševičiusnek, aki az egész tesztkampányt koordinálta, Christian Riegernek és Thomas Serennek, akik hetekig hanyagolták egyéb projektjeiket, hogy segítsenek nekünk a T -FLEX tesztelésében, Daniel Teublnek, aki két hétig mérnöki munkát végzett, és Christian Rößlernek, aki viharban is (10 m/s+ széllökés) landolt a géppel. A SZTAKI (Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézet) és a German Aerospace Center (DLR) csapatai is óriási segítséget nyújtottak a tesztrepülőtér biztosításában, a szoftver előkészítésben, a hibakeresésben és a tesztcsapat támogatásában.