Ugrás a tartalomra

2019 legjobb tanulmányának választotta az Aerospace magazin Luspay Tamás publikációját

Az MDPI Aerospace című szaklap 2019 legjobb tanulmányának járó Best Paper Awarddal díjazta a Structured Control Design for a Highly Flexible Flutter Demonstrator című publikációt, melynek egyik szerzője Luspay Tamás, a SZTAKI Rendszer és Irányításelméleti Kutatólaboratóriumának tudományos főmunkatársa, társzerzői pedig Manuel Pusch, a DLR (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt) mérnöke, illetve Daniel Ossmann a Munich University of Applied Sciences professzora.

A tanulmány a H2020 FLEXOP projektben elkészült, rugalmas szárnyakkal rendelkező tesztrepülőgép által használt repülésvezérlő rendszer működését részletezi.

A díjat, különböző témákban idén összesen három tanulmány nyerte el a díjbizottság döntése alapján.

A FLEXOP-projekt

2015-ben az EU Horizon 2020 keretprogramjának FLEXOP-projektjében az európai repülőgépipar tíz jelentős képviselője a SZTAKI vezetésével konzorciumba tömörült, hogy gazdaságosabbá tegyék a repülést.

A kutatók sikeresen vizsgálták a repülőgépszárnyak rugalmas viselkedését, és elkezdték megalapozni az ennek kezelésére képes fedélzeti szabályozórendszert. Két év alatt megterveztek és megépítettek egy cserélhető szárnyú prototípust, amelyen a projekt elméleti eredményeit tudják bemutatni ipari környezetben. Az eredményeket működő modellen is sikerült tesztelni: a kísérleti, pilóta nélküli légijármű-platform 2019. november 19-én emelkedett a levegőbe. Ezzel a világon először repült valós környezetben úgynevezett aeroelasztikusan szabott szárnyakkal rendelkező repülőgép, melyben a szénszálas kompozit száliránya változik a szárny mentén. A repülés célja a szárnyakra nehezedő terhelés passzív csillapításának tesztelése volt, amelynek eredményeként tömeg és így üzemanyag takarítható meg, akár 7%-ot is meghaladó mértékben.

A projekt vezetése mellett a SZTAKI kutatásai alapozták meg a szabályozástervezéshez szükséges modelleket, valamint az ezen alapuló fejlett szabályozásai algoritmusokat. Az elméleti eredményeken felül a gyakorlati oldalon a SZTAKI tervezte, építette és működteti a fedélzeti avionikai (elektromos és elektronikai repülési) rendszert, beleértve a szárnyban lévő érzékelőket és aktuátorokat, valamint a fedélzeti robotpilóta-rendszer szoftveres és hardveres elemeit, amelyekkel megismételhető kísérleteket végez, és adatokat gyűjt a repülőgép.