Ugrás a tartalomra

Sajtóközlemény: A "Részlegesen automatizált járműplatform tervezés a biztonságosabb és gazdaságosabb közlekedésért" című VKSZ_14-1-2015-0125 projekt zárása

A Nemzeti Kutatási Fejlesztési és Innovációs Alap finanszírozásában ‒ az MTA SZTAKI projekt-vezetésével ‒ egy kétéves, eredményes kutatás fejeződik be 2017. június 30-án. A 2015-ben indult projekt céljául tűzte ki és meg is valósította egyes haszongépjármű-specifikus automatizált járműirányítási funkciók implementálását, valamint az implementált funkciók tesztelését. A kutató-fejlesztő munka során a haszongépjárművek üzemanyag fogyasztásának alacsony szinten tartása, a káros anyag kibocsátásuk csökkentése, továbbá a közlekedés-biztonság növelése alapvető tervezési szempontok voltak.

A projekt-konzorcium vezetője és a kutatás-fejlesztési munkák irányítója az MTA Számítástechnikai és Automatizálási Kutató Intézet (MTA SZTAKI) volt. Az intézet mint a hazai irányításelmélet és járműirányítás kiemelkedő intézménye vett részt a projektben. A konzorcium további tagjai a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. (a területen aktív multinacionális vállalat), a BME (az irányításelmélet jelentős hazai oktató-kutató helye), az IKARUS Egyedi Autóbusz Gyártó Kft. (hazai autóbuszgyártó cég) és a Trigon-Electronica Kft. (hazai gépjármű hajtáslánc kutatás-fejlesztéssel foglalkozó cég) voltak. A projekt-konzorcium ‒ a járműtechnológia globális trendjeihez illeszkedve ‒ olyan K+F feladatokra keresett megoldást, amelyek a haszongépjárművek üzemanyag-fogyasztásának, valamint a káros anyag kibocsátásának csökkentését követelték meg. További kiemelt tervezési szempontokként jelentek meg a közlekedés-biztonság és a komfortszint költséghatékony növelése. A konzorcium sikeresen dolgozott ki olyan haszongépjármű-specifikus járműirányítási koncepciókat, amelyek lehetőséget teremtenek a haszongépjárművek automatizált közlekedésére, a gazdaságos és környezetbarát üzemben tartásra, továbbá az elektromobilitás közösségi közlekedésben történő alkalmazására. A projekt eredményei kapcsolódnak a hazai és nemzetközi kutatási stratégiákhoz és fejlesztési trendekhez, s ezek által is ösztönözik a projektben részt vevő vállalkozások kutató-fejlesztő tevékenységét. Az elnyert pályázat lehetőséget teremtett számos új kutatói munkahely létrehozására. Megalapozta a partnerek későbbi együttműködését például az EU Horizon 2020 Társadalmi kihívások témakörén belüli „Okos, zöld és integrált közlekedés” stratégia által preferált témákban.

A záró rendezvény 2017. július 19-én 9:30 órakor a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. székhelyén, 1119 Budapest, Major u. 69. szám alatt kerül megrendezésre.

Projektpartnerek
  • Magyar Tudományos Akadémia, Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézet
  • Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft.
  • TRIGON Electronica Kft.
  • Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem EJJT Járműipari Tudásközpont
  • IKARUS Egyedi Autóbusz Gyártó Kft.
Csatolmányok
Driving the truck along the planned route – in virtual reality
JPG kép
1.83 MB