Bartha Tamás, Ph.D.
Bemutatkozás
Bartha Tamás tudományos főmunkatárs, az Ipari Irányítástechnikai Rendszerek Csoport vezetője. Doktori (PhD) fokozatát 2001-ben védte meg. Részmunkaidőben a BME Közlekedés- és Járműirányítási Tanszékén egyetemi docens. Kutatási területei közé tartozik a nagy megbízhatóságú biztonságkritikus beágyazott rendszerek hardverének és szoftverének architekturális tervezése, tesztelése és formális verifikációja. Rendszeresen tevékenykedik az ehhez a területhez kötődő nemzetközi konferenciák programbizottsági tagjaként.
Az Intézet Paksi Atomerőműhöz kötődő projekteinek irányítója, részt vett többek között a paksi Reaktorvédelmi Rendszer (RVR) felújításában, az RVR tesztelését végző Univerzális Tesztrendszer, valamint az új Primerköri Nyomásszabályozó megtervezésében és megvalósításában. Tagja az IFAC „Technical Committee 1.5 on Networked Systems” bizottságának, a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség (IAEA) „Technical Working Group on Nuclear Power Plant Control and Instrumentation (TWG-NPPCI)” nevű munkacsoportjának és a Magyar Tudományos Akadémia Számítástechnikai és Automatizálási Bizottságának. Meghívott kutatóként dolgozott az erlangeni Friedrich-Alexander Egyetemen és a pisai Istituto di Elaborazione della Informazione (IEI) intézetben. Háromszor nyerte el az MTA SZTAKI Intézeti Díját.
Beosztások
- Csoportvezető, Ipari Irányítástechnikai Rendszerek Csoport
- Tudományos főmunkatárs, MTA SZTAKI Rendszer és Irányításelméleti Kutatólaboratórium
- Egyetemi docens, BME Közlekedés- és Járműirányítási Tanszék
Végzettség
- PhD (villamosmérnöki tudomány), Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, 2001.
- Okl. villamosmérnök, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, 1993.
Kutatási területek
- Formális modellezés, modellellenőrzés
- Komplex ipari irányító és felügyeleti rendszerek formális verifikációja és validációja
- Biztonságkritikus rendszerek hardver és szoftver tesztelési és diagnosztikai eljárásai
- Számítógépes rendszerek megbízhatósági és kockázatanalízise
- Hibatűrő és biztonságkritikus számítógépes rendszerek hardver rendszertechnikája
Tagságok, megbízatások
- International Federation of Automatic Control (IFAC) "Technical Committee 1.5 on Networked Systems" bizottsági tag
- Nemzetközi Atomenergia Ügynökség "Technical Working Group on Nuclear Power Plant Control and Instrumentation (TWG-NPPCI)" munkacsoport tag
- Magyar Tudományos Akadémia Számítástechnikai és Automatizálási Bizottság tagja
Oktatási tevékenység
- Jelenlegi tárgyai (BME Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar)
- Közlekedési automatika (MSc képzés, 3 óra/hét, tavaszi félév)
- Korszerű autóipari termékek és fejlesztési módszerek (Választható tárgy, 2 óra/hét)
- Kritikus beágyazott rendszerek (MSc képzés, 2 óra/hét, őszi félév)
- Korábbi tárgyai (BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar)
- Formális módszerek (MSc képzés, 3 óra/hét, tavaszi félév)
- Kritikus beágyazott rendszerek (MSc képzés, 2 óra/hét, őszi félév)
- Rendszerintegráció és -felügyelet labor (MSc képzés, 4 óra/hét, tavaszi félév)
- Szolgáltatásbiztonságra tervezés labor (MSc képzés, 4 óra/hét, őszi félév)
Válogatott projektek
- Az MVM Paksi Atomerőmű ZRt. irányítástechnikai rekonstrukciója előkészítéséhez műszaki szakértői tevékenység ellátása (2004-)
- A 2004 óta minden évben megújított keretszerződésünk biztosítja az MVM Paksi Atomerőmű üzemelő blokkjaival fennálló töretlen szakmai kapcsolatot és folyamatos jelenlétünket az üzemidő-hosszabbításhoz kötődő feladatok szakértői támogatásában. Az eddigi évek során közel 90 különböző, az Atomerőmű irányítástechnikai rekonstrukcióihoz és a meglévő rendszerek hosszú távú továbbműködtetéséhez kapcsolódó K+F és szakértői feladatot oldottunk meg.
- Szabályozó és Biztonságvédelmi Rendszer (SZBVR) és Reaktor Teljesítmény Szabályzó Rendszer (RTSZ) irányítástechnikai rekonstrukciójának műszaki előkészítése (2011)
- A projektben az SZBVR és az RTSZ rendszerek irányítástechnikai rekonstrukciójához a műszaki specifikáció előkészítését és a beérkező vállalkozási szándéknyilatkozatok szakértői értékelését végeztük el.
- TRUCKDAS projekt (2009-2012)
- A TRUCKDAS projekt (Vezetéstámogató elosztott rendszerek innovációja haszongépjárműves platformra) célja aktív biztonsági és vezetőtámogató funkciók megvalósítása volt haszongépjárműves platformra annak érdekében, hogy segítségükkel a haszongépjárművekre jellemző szigorú gazdaságossági feltételek és üzemeltetési körülmények között is elérje a kívánt balesetszám-csökkentő hatást.
- DRESS projekt (2006-2009)
- Az EU FP6 keretprogramba tartozó DRESS (Distributed and Redundant Electro-mechanical Nose Gear Steering System) projekt feladata egy, a jelenleg alkalmazott hidraulikus orrfutómű kormányrendszerekkel azonos megbízhatóságú elektromechanikus kormányrendszer kifejlesztése volt.
- Primerköri nyomásszabályozó átalakítás (2004)
- A projekt során az MVM Paksi Atomerőmű Zrt. régi relés Primerköri nyomásszabályozóját cseréltük le saját fejlesztésű korszerű, elosztott, PLC-alapú szabályozórendszerre. Korszerű irányítási algoritmusokat dolgoztunk ki és implementáltunk. A projekt része volt az Atomerőmű teljesítményemelési projektjének.
- Univerzális Tesztrendszer kifejlesztése a Reaktorvédelmi Rendszer periodikus és indítási tesztjeihez (1999-2003)
- A projektben a jelenlegi paksi Reaktorvédelmi Rendszer periodikus és indítási tesztjeinek végrehajtására szolgáló, elosztott hálózati architektúrán és saját fejlesztésű intelligens teszt kártyákon alapuló tesztberendezést terveztünk és valósítottunk meg.