Globális versenybe kapcsolja be Európát a járműipari tesztpálya
2019. május 20-án került átadásra a zalaegerszegi ZalaZONE járműipari tesztpálya első üteme, mely nemcsak a magyar kutató-fejlesztő tevékenységek bővüléséhez járul hozzá, de munkahelyeket teremt és önvezető, valamint elektromos autók tesztelésére is alkalmas.
A 45 milliárd forintból megvalósuló tesztpálya Európa egyik legnagyobb innovációs kutató-fejlesztő infrastruktúrája a járműipar területén, melyet jól illusztrál az a tény is, hogy az első ütem átadásáig csaknem 150 multinacionális cég és hazai kutatóközpont jelezte kutatási és innovációs tevékenységgel kapcsolatos szándékát.
A tesztpályát az általános közúti gépjárművek, valamint gépjárműves rendszerek mérnöki tesztelésén kívül, a korszerű technológiákat felhasználó fejlesztések infrastrukturális támogatására hoztak létre. E technológiák közé tartoznak az
- elektromos autók, gépjárművek;
- okos/intelligens/önvezető/autonóm autók, gépjárművek;
- út-, és környezetérzékelés;
- egymással és az infrastruktúrával kommunikáló autók, gépjárművek;
- ad hoc és tervezett gépjármű konvojok;
- autók a virtuális valóságban, virtuális valóság az autókban.
A ZalaZone a fenti kiemelt társadalmi jelentőségű fejlesztések területén születő látványos eredmények demonstrálására, a szakértők átmeneti nehézségeinek, módszertani kihívásainak megoldására is alkalmas.
A tesztpálya ünnepélyes megnyitóján néhány korszerű gépjárműves rendszert mutattak be a fejlesztő, ill. gyártó cégek. A bemutatott rendszerek a technológia különböző szegmenseit, valamint a fejlesztések különböző készültségi szintjét képviselték.
Az átadón intézetünk a győri Széchenyi István Egyetem Járműipari Kutatóközpontjával együttműködésben kifejlesztett önvezető gépjárműves funkciók működését mutatta be egy korszerű szenzorokkal és irányítórendszerekkel kiegészített, elektromos Nissan Leaf személygépjárművön. A gépkocsira felszerelésre került egy nagy pontosságú műholdas navigációs eszköz, mely az útvonalkövetés alapjául szolgál, és amelynek pozíció-adatait mindkét említett irányítórendszer használja. A gépkocsi tetején két különböző felbontású ‒ vagyis eltérő csatorna-számú ‒ LIDAR szenzort helyeztünk el; ezek az érzékelők az úton lévő, ill. útmenti akadályok felismerését, valamint ‒ megfelelő algoritmusok segítségével ‒ azok elkerülését teszik lehetővé. A zalaegerszegi tesztpályán ezúttal egy álló műanyag hordó képezte az úton lévő akadályt, amelyet az önvezető gépjárműves rendszer megfelelően érzékelt:a kikerülő műveletet megfelelően, való sidőben végrehajtotta, majd sikerrel folytatta előre megtervezett útját.
