Nemzetközi konferencián díjazták a HUN-REN SZTAKI által koordinált ARNL kutatóinak poszterét
Az Eurosensors Nemzetközi Konferenciát idén 35. alkalommal rendezték meg az olaszországi Lecce-ében, melynek helyszíne jövőre Debrecen lesz. A konferencián a HUN-REN Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézet (SZTAKI), a HUN-REN Műszaki Fizikai és Anyagtudományi Intézet (MFA) és az ELTE Informatika Karegyüttműködésében készült posztert a konferencia legjobbjai közé választották. A díjazott kutatási eredmények az autógumiba épített erőmérő szenzorok járműirányítási alkalmazásaihoz és az intelligens kerekek fejlesztéséhez kapcsolódnak.
A három intézet együttműködése még 2021-ben kezdődött, melyben a különböző kompetenciák jól kiegészítik egymást. Az erőmérő szenzort az MFA Nanosensors laboratóriumának kutatói fejlesztették ki, amit már sikerrel integráltak sebészeti robotokba azzal a céllal, hogy tapintásérzetet biztosítsanak az operációt végző sebészeknek. A szenzor gumiabroncsba történő integrálása egy új kutatási irány, melynek célja gyakorlati alkalmazások fejlesztése autonóm járműirányítási feladatok megoldásához (pl. környezetérzékelés, terepviszonyokhoz igazított vezérlés, kerekek megcsúszásának detektálása). A gumiabroncsban fellépő erők nagysága azonban jelentősen különbözik a sebészeti beavatkozásokban megszokottakhoz képest, ezért a szenzort törésgátló bevonatokkal kell ellátni. Ezek a bevonatok nemlineárisan módosítják a kerekek deformációjakor mért elektromos ellenállás megváltozását, ami a környezeti feltételektől (keréknyomás, hőmérséklet, stb.) is függ. A kerékre ható talpponti erők és a szenzorral mért adatok közötti matematikai összefüggés meghatározásához az ELTE IK Numerikus Analízis Tanszékén működő Jelek és Rendszerek Kutatócsoport fejlesztett modell-vezérelt neurális hálókat. Ez az Explainable AI kutatások egy új, gyorsan fejlődő területe, mely a matematikai modell alapú szemléletet és az adatvezérelt mesterséges intelligencia eszközeit ötvözi. A hálók tanításához szükséges adatokat a SZTAKI Rendszer és Irányításelméleti Kutatólaboratórium munkatársainak köszönhetjük, akik a szenzort különböző tesztjárművekbe beépítve valós körülmények között végeztek méréseket.
A közös kutatás eredményeképp eddig egy poszter [1], egy konferencia cikk [2], és egy D1-es folyóirat publikáció [3] született. Jelenleg az autó kerekeire ható talpponti erők és a tapadási súrlódás kerékszenzor alapú becslését kutatjuk, melyből szabadalmi oltalom benyújtása is várható. A kutatáshoz MSc-hallgatók is csatlakozhatnak a Numerikus Analízis Tanszéken működő Modellalkotó K+F laboron keresztül.
[1] Bársony, I., Dózsa, T., Nagy, A., Braun, F., Simonyi, E., Battistig, G., Radó, J., Soumelidis, A. Kovács, P., Volk, J., Tire Deformation Monitoring Sensor for Advanced Driver-Assistance Systems, 35th Eurosensors Conference, 2023.
[2] Dózsa, T., Ámon, A., Braun, F., Simonyi, E., Soumelidis, A., Volk, J., Kovács, P., Towards intelligent tire development, Proceedings of the 13th International Conference on Transport Sciences, pp. 1–12, Gyor, 2023.
[3] Dózsa, T., Radó J., Volk, J., Kisari, A., Soumelidis, A., Kovács, P., Road abnormality detection using piezoresistive force sensors and adaptive signal models, IEEE Transactions on Instrumentation and Measurement, 2022, vol. 71, pp. 1-11.