A SZTAKI három projektet is bemutat az Innotrends Hungary 2014-en
GUIDE@HAND alkalmazás-családunk és pilóta nélküli légijárműves kutatási eredményeinken túl az integrált 4D (i4D) előkészítési rendsze r is bemutatásra kerül az INNOTRENDS HUNGARY 2014 elnevezésű konferencián és szakkiállításon. A kétnapos konferencia 16 szekciójának közel 100 előadása során bemutatásra kerülnek a különféle területeken uralkodó legfontosabb trendek és folyamatok, de 35 startup kiállító is jelen lesz.
A Nemzeti Innovációs Hivatal egyik legfőbb feladata a hazai kutatás-fejlesztés és innováció nemzetgazdasági szintű ösztönzése, a hazai start-up ökoszisztéma kialakításának szakmai támogatása, a vállalkozói szféra hálózatosodásának előmozdítása. E misszió elérésének céljából idén második alkalommal szervezik meg 2014. október 16-17. között az INNOTRENDS HUNGARY 2014 elnevezésű szakmai rendezvényt. A Budapesten, az Akvárium Klubban tartott konferencián intézetünk ezúttal három kiemelt projekttel vesz részt.
1. Pilóta nélküli légijárműves kutatási eredmények az MTA SZTAKI-ban
A pilóta nélküli légijárművek (UAV) vagy közkedvelt néven drónok nagyfokú átalakuláson mentek keresztül az elmúlt évtizedben. A nagyméretű és rendkívül költséges katonai rendszerek mellett a mikroelektronika és számítástudomány fejlődése lehetővé tette a kis méretű, polgári, hobbi célú alkalmazásukat is. Jelenleg élesen különválik a két terület, mivel katonai UAV-k lezárt légtérben, folyamatos távvezérléssel nagy távolságra repülhetnek, míg a polgári felhasználásban látótávolságon belüli repülés engedélyezett kis méretű és gépek számára főleg légifelvételek készítése céljából.
A jövőben ez a szakadék a komplex és drága katonai rendszerek és az olcsó, egyszerű, kis méretű polgári UAV-k között el fog tűnni. A kérdés csak az időpontra vonatkozik, amihez a légiforgalmi hatóságok törvényi szabályozásán kívül sok technikai kérdést is meg kell oldani. A nagyfokú fejlődés kulcsa a drónok közös légtérbe való integrációja, mivel a különböző felhasználási területek (mezőgazdaság, térképészet, környezet megfigyelés, telekommunikáció, stb.) számára már jelenleg is léteznek kísérleti jellegű működőképes rendszerek, azonban ezeket rutinszerűen nem lehet használni a légtérhasználat korlátozásai miatt.
A jelenleg legfontosabb kutatási területeket négy nagy csoportba lehet osztani:
- kommunikáció,
- légtérben végzett tevékenységek,
- pilóta nélküli repülőgép és rendszerei,
- ember és gép kapcsolata.
Az MTA SZTAKI Rendszer és Irányításelméleti Kutatólaboratóriuma az ONR (USA Haditengerészet Kutatási Hivatala) által finanszírozott projekt keretében az alábbi témákkal foglalkozik:
- Látni és elkerülni rendszer létrehozása: minden polgári repülőgépen a pilóta látása segíti a légiirányítás és repülőgép szenzorait, azonban ezt a képességet a pilóta nélküli légijárművekben más érzékelőkkel (kamera, radar, rádiónavigációs eszközök, etc.) kell helyettesíteni, valamint a szenzorok fúzióját is meg kell valósítani, hogy egységes döntéseket lehessen hozni. A legnagyobb kutatási kihívás a rendszerekkel szemben támasztott teljesítmény követelmények elérésén túl azok hitelt érdemlő elméleti bizonyítása a hatóságok felé.
- Szeparációt biztosító algoritmusok kidolgozása: a biztonságos elkülönítés automatizálása különleges figyelmet követel, mivel olyan elméletileg is bizonyított algoritmusokat kell kidolgozni minden szituáció kezelésére, mely az elkülönítésen túl a hatékonyságot is figyelembe veszi. Külön fontos megemlíteni, hogy ezen módszereknek illeszkednie kell a jelenlegi repülési szabályokhoz és átlátható, jól prediktálható módon kell viselkednie a rendszernek minden esetben, hogy az ezzel találkozó pilótákat és a légiirányítást ne zavarja meg.
- A repülőgép sárkányszerkezetének és avionikai rendszerének tanusítása: a polgári légiforgalom repülőgépeinél a légügyi hatóság alapos és költséges eljárást folytat le, hogy minden részletre kiterjedően bizonyítsa a jármű megbízhatóságát. Azonban ez a költséges és időigényes folyamat a UAV-k esetében nem megvalósítható a hosszú átfutási idő és a repülő eszközök sokszínűsége miatt. Az alacsony költségű rendszerek esetében azonban semmilyen tervezési vagy tanusítási lépés nem foglalkozik a megbízhatósággal – amely elengedhetetlen a közös légtérben való repülésnél. Olyan modell alapú tanúsítási eljárások kutatása folyik, mely minimális repülési tesztek lefojtatása mellett is képes megbízhatósági statisztikákat szolgáltatni, ezzel segítve a UAV-k töretlen fejlődését, hozzájárulva a légtérbe való integráció számára nélkülözhetetlen adatok szolgáltatásával. A polgári repülésben a hardver és szoftver megbízhatóság hagyományosan élesen elkülönül, azonban a UAV-k esetében az analitikus rendundancia alkalmazásával ez a határ is kezd elmosódni, így integrált szoftver/hardver tanúsítási módszerek kutatása is jelentős feladat.
2. GUIDE@HAND alkalmazás család új szolgáltatásainak bemutatása
Az MTA SZTAKI eLearning Osztálya 2005 óta folytatott mobil alapú szoftverfejlesztési tapasztalataira alapozva a mai kornak és trendeknek megfelelő megoldást dolgozott ki turisztikai célokra, GUIDE@HAND néven. A folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően a GUIDE@HAND alkalmazáscsalád folyamatosan bővülő kínálatával ismerkedhet meg a rendezvényen résztvevő közönség.
Bemutatásra kerülő új alkalmazások:
- EVENT@HAND;
- CITY@HAND;
- UNI@HAND;
- SPORT@HAND.
3. i4D Preproduction System
Az Elosztott Események Kutatólaboratóriuma és a Geometriai Modellezés és Számítógépes Látás Kutatólaboratóriuma által fejlesztett integrált 4D (i4D) előkészítési rendszer célja, hogy támogassa a teljes képes forgatókönyv tervezési munkafolyamatot azáltal, hogy egy szintetizálja és megjeleníti a virtuális 3D-s jeleneteket valós és fiktív elemekkel. A hatékony 3D előzetes nézet készíthető, amely kiegészíti, sőt helyettesíti a technikai forgatókönyvet és egy nagyszabású dinamikus forgatókönyvként, amely rögzíthető tetszőleges nézőpontból, míg mind a jelenet elemek és a virtuális kamera konfigurációk szabadon módosíthatóak a végfelhasználók számára.
Az Innotrends Hungary 2014 részletes programja elérhető itt a regisztrációkat pedig itt várjuk! Megjelenésére feltétlen számítunk!
![](/sites/default/files/styles/full/public/2016/news/images/inno_logo_2014_200x143_2.png.webp?itok=wCLXMz4V)