Skip to main content

Digitális útitárs a Duna Múzeumban (Márkus Zsolt)

Márkus Zsolt Hangos útikönyv vagy digitális útitárs, amely segít eligazodni a Múzeumok Éjszakája helyszínei között? Virtuális infopontok az állandó kiállítás legérdekesebb tárgyainál? A legújabb technológiával mindkettő lehetséges. Kipróbáltuk, működik!

Bárd Edit: Az ötlet

Az esztergomi Duna Múzeum és az MTA SZTAKI eLearning osztálya együttműködésének lehetőségeiről beszélgettünk május utolsó napjaiban. Ekkor tudtuk meg, hogy az az okostelefonos útinapló- és útikönyv-alkalmazás, amelyet néhány hete, londoni kiküldetésünk során lelkesen használtunk, az MTA SZTAKI műhelyéből nőtte ki magát. És bár alapvetően települések nevezetességeinek, turisztikai látnivalóinak bemutatására készült, múzeumi területen is számtalan alkalmazási lehetőség adódhat. Az ötletek felmerülése mindannyiunkat inspirált, és örömmel elfogadtuk az MTA SZTAKI munkatársainak felajánlását: az esztergomi és párkányi múzeumok, kiállítóhelyek által közösen szervezett Múzeumok Éjszakáján tegyünk próbát, lássuk, a gyakorlatban működnek-e az elképzeléseink, hogyan fogadják majd a látogatók, ha saját okostelefonjukat használhatják idegenvezetőként és hangos programfüzetként.

Márkus Zsolt: Miről is van szó? Nézzük meg közelebbről?

A GUIDE@HAND GPS-es mobileszközökön érhető el (okostelefon, tablet), amelyek pontosan azonosítják a felhasználó aktuális helyzetét. A rendszer egyik legfontosabb szolgáltatása, hogy változó időigényű vezetett sétákat ajánl a turistáknak, akik ezáltal önállóan ismerhetik meg az adott város, régió látványosságait. Az alkalmazás használata közben a turistákat városban vagy akár a természetben, gondosan megtervezett sétaútvonalakon látványosságtól látványosságig vezeti úgy, hogy minden szükséges információ, történet automatikusan, a megfelelő helyen és időben hangzik el. A séták célja, hogy a felhasználó más szemmel tekintsen az új vagy már ismert helyekre, tárgyakra, motívumokra és szórakozva, kalandozva fedezhesse fel környezete múltját és jelenét. A séták közben elég csak zsebre vágni a készüléket, amely hangos útikalauzként használható.

Bárd Edit: Séta a városban és a múzeumban

A GUIDE@HAND használatával két javasolt útvonalat, sétát terveztünk. Az egyik GPS használatával a helyszínek közötti közlekedést segítő városnéző kisvonat útvonalára felfűzve mutatta be az egyes helyszíneket és az ott zajló programokat. A másik séta a Duna Múzeum állandó kiállítását meglátogatók számára kínált egyes tárgyakhoz kiegészítő információkat, érdekességeket, valamint – a térképtermünk padlóján látható műholdfelvétel adott pontjainak megjelölésével – öt vízügyi műemlék bemutatásával gazdagította a tárlatot.

Márkus Zsolt: GPS és QR-kód használata séták közben

Az eddigi vezetett sétáinkon a felhasználókat a szabadban GPS használatával vezettük végig a sétán, könnyedén azonosítva a pontos helyzetüket. Bárki saját ritmusában haladhat, de bármikor meg is szakíthatja és folytathatja a város vagy régió megismerését. A tervezett kisvonatos séta megvalósításakor a GPS-t ismét eredményesen használhattuk.

Az épületeken belül azonban GPS-jelre nem hagyatkozhatunk, de segítségül hívható a rendszer által egyébként is támogatott QR-kódok használata. Eddig a QR-kódokat a szolgáltatás ajánlására (pl. honnan tölthető le az alkalmazás) vagy az egyes szolgáltatók további adatainak megjelenítésére használtuk (a Duna Múzeum részletes adatlapja a címtől a nyitva tartásig).

A szolgáltatás minden tartalmi eleme (szövegek, hangok, képek, videók) elérhető QR-kódokkal, ezért a múzeumi tárgyak mellé elhelyezett QR-kódok használatával pontosan lehet navigálni. Ebben az esetben pedig az alkalmazásba beépített QR-olvasóval a látogató helyben, offline módon juthat hozzá részletesebb információhoz bármely feldolgozott kiállítási tárgyról.

Bárd Edit: Séták fejlesztése

Mindössze két hét állt rendelkezésünkre a Múzeumok Éjszakájáig. Ezalatt kellett egyrészt az MTA SZTAKI-s kollégáknak megteremteniük az alkalmazások – iOS és Android rendszerre egyaránt készült – működtetésének technikai, informatikai hátterét, másrészt nekünk megterveznünk, összegyűjtenünk, kiválogatnunk, rendszereznünk és feltöltenünk a tartalmakat. Kezdésként végigjártuk a tervezett útvonalat, megjelöltük a megállókat, helyszíneket, majd következett a szöveges és képi információk begyűjtése. Ebben valamennyi, a rendezvénybe bekapcsolódó esztergomi és párkányi intézmény segítségére, többnyire lelkes támogatására számíthattunk. Saját kollégáink az állandó kiállítás kiválasztott pontjaihoz írtak szövegeket, gyűjtöttek fotókat. Közben „gyorstalpalón” megismerkedtünk az adminisztrációs felülettel is, kitapasztaltuk a feltöltés, mentés sajátosságait, a séta felépítésének logikáját, és elkezdtük hirdetni is az új programelemet a nagyközönség körében – elsősorban online felületek, a múzeum honlapja, Facebook-oldala, hírlevele, valamint a Múzeumok Éjszakája központi honlapja felhasználásával. A helyi nyomtatott programfüzetbe még épp sikerült becsempésznünk a fontos információkat és a figyelemfelkeltő leírást.

Ahogy a két séta alakult, újabb és újabb kihívások elé állított minket a feladat: a látnivalókat bemutató szövegeket hangzó anyagként is el kellett készítenünk, és azt is át kellett gondolnunk, hogyan biztosítsuk látogatóinknak az alkalmazás letöltéséhez szükséges vezeték nélküli, megfelelő sávszélességű internet-hozzáférést. Az előbbihez az igazgatói irodát alakítottuk át hangstúdióvá, az utóbbihoz viszont külső segítséget kértünk: a Printer-Fair Kft. jóvoltából az udvaron és a kiállításban is teljes wifi-lefedettséggel, a Nemzeti Információs Infrastruktúra Fejlesztési Intézet támogatásával pedig szélessávú internettel készültünk a rendezvény napján az érdeklődő látogatók rohamára.

Márkus Zsolt: Esztergomi alkalmazás létrehozása

A Duna Múzeumos kollégákkal megálmodott tervek megvalósításához egy új alkalmazást hoztunk létre, az Esztergom–Párkány régióra. Az eddigi fejlesztések tapasztalatait felhasználva éppen időben, közvetlenül a Múzeumok Éjszakája előtti napokban lett ez az új alkalmazás az AppStore (iOS) és a PlayStore (Android) boltokon keresztül a felhasználók számára elérhető.

Az alkalmazás letöltéséhez lépjen az alábbi weboldalra.

Bárd Edit: Felkészülés a rendezvényre

A Múzeumok Éjszakája előtti délután QR-kódokkal díszítettük fel az egyes helyszíneknél a kisvonat megállókat és a Duna Múzeum állandó kiállítását. A bejárathoz és a forgalmasabb kiállítási pontokhoz plakátokat helyeztünk ki arról, mit is nyújt az alkalmazás, hogyan lehet használni. Ezeken a plakátokon tüntettük fel az QR-kódot, amelynek segítségével az alkalmazás közvetlenül letölthető volt. A nyitás előtti félórában az okostelefonnal rendelkező kollégák lelkesen tesztelték az alkalmazást, és moderátoraink hamarosan már az első látogatóknak magyarázták, miért vannak azok a furcsa ábrák a kiállításban.

Márkus Zsolt: További információk a felhasználók számára, élmények gyűjtése

Ahhoz, hogy a Múzeumok Éjszakájára látogatók minden helyszínt könnyen megtaláljanak, és azt is pontosan tudják, hogy milyen esemény mikor kezdődik, összegyűjtöttük, feldolgoztuk és az okostelefonos alkalmazáson keresztül elérhetővé tettük mindezeket az információkat. Így a sétafunkciók használata mellett eseményajánlóként is támogattuk az érdeklődőket.

A rengeteg esemény között mindenki válogathatott kedve szerint, miközben rengeteg tapasztalattal, élménnyel gazdagodhatott. A GUIDE@HAND alkalmazás az élmények megörökítésére és megosztására is lehetőséget ad. A térkép használata közben a program automatikusan követi, hogy használója merre jár. Útközben bármikor megörökítheti élményeit (fotózhat, szöveges és hangjegyzetet készíthet), amelyeket aztán megoszthat másokkal. Útja végeztével, feltöltve a weboldalra, egy 3D-térkép segítségével újra átélheti az utazást, és úgy mesélhet róla barátainak, mintha ők is ott jártak volna.

Bárd Edit: Tapasztalatok – és hogyan tovább?

A múzeumi kollégák körében egyértelműen sikert arattunk a kezdeményezéssel. A látogatók közül is sokan érdeklődve fogadták a lehetőséget. A statisztika szerint összesen 322 alkalommal tekintették meg valamelyik látványosság adatait. A városi sétából a legtöbben a kezdőpont beköszöntő szövegét és a Múzeumok Éjszakájáról szóló általános szöveget hallgatták meg. A kiállításon belüli QR-kódok közül a legizgalmasabbnak a Norton-kút makettje bizonyult, de az ártéri diorámában ücsörgő bakcsó és a műholdfelvételen megjelölt vízügyi emlékhelyek is felkeltették látogatóink érdeklődését. Végül úgy döntöttünk, hogy a Múzeumok Éjszakája után is ott hagyjuk a kiállításban a kódokat. A közeljövőben szeretnénk további kiállítási egységekhez, tárgyakhoz, fotókhoz is QR-kód segítségével elérhető háttéranyagot szerkeszteni, hiszen így a kiállítás és a gyűjtemény többszintű, mélyebb megismerésére nyílik lehetőség – úgy, hogy a látogató maga dönti el, miről szeretne többet megtudni. A városi séta bővítésében, folyamatos működtetésében több intézmény is partner lenne, de ennek megvalósítása nem csak rajtunk és a lelkesedésünkön múlik. A Múzeumok Őszi Fesztiváljára újabb, több intézménnyel közös programot tervezünk, és ebben is számítunk a SZTAKI kollégáinak közreműködésére.

Márkus Zsolt: A jövő másodszor

A pozitív felhasználói visszajelzések alapján a GUIDE@HAND eseménykezelő funkciójának használatát tervezzük a múzeumokkal kapcsolatos további rendezvényeken újabb városok, régiók bevonásával, akár országos szinten, ahol nagy segítséget adhat az érdeklődőknek a sok helyszín és program közti eligazodásban, navigációban.

Ahogy a Duna Múzeumban tervezünk további hasznosítást és újabb funkciók bevezetését, a tartalmak bővítésével, újabb kiállítási tárgyak feldolgozásával és megjelenítésével, ez a lehetőség más múzeumok, tárlatok, gyűjtemények számára is jól használható lehet az időszaki vagy állandó kiállításaik tartalmának kiegészítésére, meglévő, de eddig a nagyközönség számára rejtett anyagaik elérhetővé tételére akár több nyelven is.

A GUIDE@HAND városi és turisztikai sétáival országszerte találkozhatnak – Esztergomtól Budapesten át egészen Tokajig! Az érdeklődők a guideathand.com weboldalon tájékozódhatnak a legfrissebb tartalmakról.

/Forrás: magyarmuzeumok.hu/